دليل گران بودن قيمت خودروهاي هيبريدي در ايران
دولت در شرايطي به منظور توسعه خودروهاي هيبريدي، سود بازرگاني اين محصولات را از مدتها قبل حذف كرده است كه اين موضوع نتوانسته تاثير چنداني بر كاهش قيمت خودروهاي موردنظر بگذارد. طبق مصوبه گذشته دولت، خودروهاي هيبريدي از پرداخت 35 درصد عوارض و تعرفه گمركي واردات معاف هستند؛ بنابراين در نگاه اول اين گونه بهنظر ميرسد كه قيمت آنها بايد پايينتر از مدلهاي مشابه بنزيني باشد. با اين حال، هماكنون در بازار خودرو كشور، قيمت خودروهاي هيبريدي بيش از نمونههاي بنزيني است.
آن طور كه كارشناسان عنوان ميكنند، دليل اين موضوع، در درجه اول، بالا بودن قيمت پايه هيبريديها در شركتهاي خارجي مادر و در درجه دوم، اخذ عوارض و مالياتي غير از سود بازرگاني، از اين خودروها است. به گفته كارشناسان، خودروهاي هيبريدي به طور متوسط بين 25 تا 30 درصد گران تر از مدلهاي بنزيني هستند و اين موضوع در بالا بودن قيمت مدلهاي وارداتي آنها به ايران، تاثير مستقيم دارد. بالا بودن پايه قيمت، البته در بحث اخذ عوارض و مالياتهاي عمومي از خودروها نيز تاثير دارد، بدين معنا كه هرچه قيمت پايه بالاتر باشد، هزينههاي مربوطه نيز افزايش مييابد. كارشناسان تاكيد ميكنند كه در حال حاضر حدود 40 درصد عوارض و ماليات (شامل تعرفه ورودي، عوارض مربوط به توسعه ناوگان وزارت بهداشت، ماليات مرتبط با خروج خودروهاي فرسوده و همچنين هزينه شمارهگذاري) از خودروهاي هيبريدي اخذ ميشود؛ بنابراين بهدليل بالا بودن قيمت پايه هيبريدها، اثرگذاري هزينههاي مربوطه در قيمت نهايي خودرو، بيشتر از مدلهاي بنزيني است. اين در شرايطي است كه بهنظر ميرسد دولت اگر ميخواهد پروژه خودروهاي هيبريدي به سرانجام مطلوبي برسد، بهتر است در كنار ايجاد و توسعه زيرساختها، در اخذ برخي عوارض و ماليات از هيبريديها تجديدنظر كند.